Tiedolla päätöksentekoon – ei luuloilla
Noin vuoden mittainen kokemukseni paikallispolitiikan päätöksenteosta on paljastanut monia hämmästyttäviä asioita. Päällimmäisenä on ilo siitä, että asioihin todella voi konkreettisesti vaikuttaa. Myös oman valtuustoryhmän ja puolueen vankkumaton tuki ja hyvä keskinäinen henki on ehdottomasti pluspuolella.
Se mikä on yllättänyt eniten on päätöksenteon logiikka: äänestyksiä tuntuvat eniten määrittävän omat henkilökohtaiset mielipiteet, huhupuheet ja uskomukset, eivät aina faktat, ja usein eivät ollenkaan faktat. On varmaan inhimillistä, jos päätöksiin valmistaudutaan valitsemalla sellaista tietoa, joka tukee omaa ennakkoasennetta, tämä on psykologinen tosiasia. Silti koen että poliittinen päätöksenteko vaatii vastuunkantoa, jossa huolellinen päätösvalmisteluun tutustuminen on ehdoton edellytys.
Jos päätöksiin ja niistä viestimiseen suhtaudutaan valtataistelun ja oman puolueen aseman pönkittämisen välineenä, ollaan todella surullisella tiellä. Ja jos enemmistöpäätös syntyy vailla todellisuuspohjaa, kärsijöitä ovat kaikki kuntalaiset, juuri he jotka ovat luottamushenkilöt valinneet hoitamaan itselleen tärkeitä asioita.
Toivoisin että päätöstenteon valmistelijoille eli virkavastuulla toimiville viranhaltijoille annettaisiin työrauha ja heidän materiaaliinsa kaikkine lähteineen tutustuttaisiin huolella.
Minusta olemme kaikki velkaa tämän omille äänestäjillemme.